dag_10 - Reisverslag uit Lobios, Spanje van Esther Bloemers - WaarBenJij.nu dag_10 - Reisverslag uit Lobios, Spanje van Esther Bloemers - WaarBenJij.nu

dag_10

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 September 2016 | Spanje, Lobios

Op de 10e dag van mijn verblijf in Portugal stond en een wandeling naar Spanje op het programma.
De weersverwachtingen waren niet echt slecht, maar ook zeker niet goed.
Het zou bewolkt zijn en een bui zou me vrijwel zeker te wachten staan.
De route die ik ging lopen was 17 kilometer, met voorspelde duur van 5-6 uur.

De wandeling ging over de Geira, de Romeinse weg, in noordelijkerichting naar de spaanse grens. Het pad doorkruist een beschermd bosgebied met bijzondere eiken alvorens bij de bergpas Portela do Homem uit te komen. Na de grens met Spanje begon de afdaling naar Banos. Waar de warmwaterbronnen bezoekers ontspanning kunnen geven.
Al snel na de start van de wandeling kwam ik langs het stuwmeer te wandelen. Door de laaghangende bewolking was er weinig zicht.
Voor het eerst op mijn wandelingen in Portugal kan ik een aantal kilometers lang een vlakke zandweg volgen.
De bossen zijn er erg mooi.
De weg die ik volg wordt ook de Via Nova genoemd. Veel van het oorspronkelijke plaveisel van deze Romeinse weg is bewaard relatief goed bewaard gebleven.
Gewoonlijk was er op elke mijl een mijlpaal, op dit traject zijn er echter meer mijlpalen gevonden.
Als ik aan het eind van het stuwmeer ben gaat het echt doorregenen, dus moet mijn regenjas aan.
Gelukkig houdt het vrij snel daarna weer op, maar alles is nat, geen plek om ff droog te gaan zitten.
Na het stuwmeer, worden de paden weer moeilijker begaanbaar en moet er flink gestegen worden.
Pas als ik na 9 kilometer bij de grenspost ben kan ik even zitten.
En zo beland ik voor het eerst van mijn leven in Spanje.
De Geira gaat door in Spanje, daar staan meer wegwijzers dan in Portugal.
Veel poep van de loslopende koeien.
Hoewel de route niet bijzonder zwaar was, was het toch vermoeiend geweest, met name ook omdat ik natgeregend ben.
In os Banos werd ik opgehaald door de eigenaar van mijn verblijfplaats voor de komende 2 nachten.
Mijn kamer bleek een bad te hebben.
Dat was fijn, ook gelijk mijn stinkende kleren in het bad gedaan.

(alleen vergeten om mijn telefoon uit mijn zak te halen)
Bij Casa de Aceite had de eigenaar lekker voor me gekookt.
Om in zo'n entourage alleen te eten is toch wat kaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Geen grote reizen die ik ga ondernemen, maar wel mooie ervaringen die ik wil delen.

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 8565

Voorgaande reizen:

19 September 2017 - 28 September 2017

Roemenië

24 Oktober 2016 - 26 Oktober 2016

met mijn lieve vriendin op pad

06 September 2016 - 27 September 2016

Noord Portugal

10 Augustus 2016 - 12 Augustus 2016

Efteling - Bosrijk

Landen bezocht: